دم اسب علاوه بر اینکه فواید زیبایی شناختی زیادی دارد و همچنین به تعادل اسب کمک می کند، فایده های دیگری هم دارد. مثلا دم اسب نشانه هایی به شما می دهد که می توانید بر اساس آن بفهمید حالش چطور است، یا اینکه الان می خواهد به شما چه بگوید.

بعضی از حرکات دم اسب می تواند نشانه بیماری هم باشد، اما بحث ما در اینجا ارتباط برقرار کردن با اسب است. درست است که اسب شما نمی تواند حرف بزند، اما با بدن خودش و حالت های مختلف دمش منظورش را به شما می فهماند.


دم اسب هم مثل دم بسیاری از حیوانات دیگر می تواند با ما حرف بزند. مثلا وقتی اسب کمی دمش را بالا نگه داشته، این نشانه شناخته شده ای است که به شما می گوید اسب تان هیجان زده است. اسب وقتی به هیجان می آد دمش را کمی بالا نگه می دارد و گوش هایش را جلو می دهد.


تا به حال ترسیدن سگ را دیده اید؟ سگ ها وقتی می ترسند دوشان را لای پایشان می گذارند. شاید با این کار احساس امنیت می کنند یا می خواهند خودشان را جمع و جور کنند. اسب هم به همین صورت وقتی از چیزی می ترسد دمش را کاملا جمع می کند و دم حالت کاملا افتاده دارد، یعنی از پایه دم کاملا می خوابد.


وقتی اسب دمش را به حالت شلاقی تکان می دهد احتمالا رنجیده یا عصبی است. البته این حالت زمانی هم که مورد آزار و اذیت حشرات قرار می گیرد دیده می شود. اما شما باید حواس تان باشد که وقتی اسبتان با دمش چنین حرکتی می کند عاتش را پیدا کنید و ناراحتی اش را برطرف کنید.

تکان دادن ناگهانی دم در هنگام سواری به این معناست که اسب فرمان شما را دریافت کرده است. اگر این بار که سوار اسب تان هستید کمی دقت کنید می بینید هربار فرمان جدیدی به اسب تان می دهید، مثلا وقتی با پا به پهلویش می زنید، اسب ناگهان دمش را در هوا تکان می دهد، این یعنی فهمیدم چه کار کنم فرمانده! در این حالت اسب دمش را یک بار تکان می دهد و به این وسیله نشان می دهد که فرمان شما را دریافت کرده است.


اما حلقه شدن دم اسب علامت ترس و تسلیم است که معمولا یک جفتک را به دنبال دارد. پس موقع نزدیک شدن به اسب تان به دمش توجه کنید و ببینید آن را به شکل دایره ای نگرفته باشد، چون ممکن است به شما واکنش نشان بدهد. در قسمت بعدی زبان بدن اسب، درباره حالت های صورت اسب با شما صحبت می کنیم

منبع : دنیای اسب
با استفاده از acreageequines.com